Az előző két bejegyzésben már sok érdekességet elárultunk a 3D nyomtatás alkalmazásáról a cipők terén. Most folytatjuk ezt az izgalmas témát.
Úgy tűnik, hogy a teljesen 3D-nyomtatott cipőkig még hosszú utat kell megtenni. Néhány márka azonban ebbe az irányba fejleszti saját termékeit. Olivier van Herpt, aki leginkább arról ismert, hogy a 3D-nyomtatást olyan hagyományos mesterségekben valósítja meg, mint például a fazekasság, saját cipőt is készített, hogy olyan terméket készítsen, amely pontosan illeszkedik minden viselő lábának méretéhez. A 3D szkennelés és 3D nyomtatás segítségével egyedi, könnyű és erős nyitott szerkezetet hozott létre. Ez a helyben gyártott cipőkhöz vezet, amelyeket egyénileg készítenek, hogy alkalmazkodjanak minden láb alakjához és annak különbségeihez.
De olyan újoncok is belépnek a piacra, mint például Nicholas Unis saját, teljesen 3D-nyomtatott cipőikkel. A fiatal férfi pénzügyet és számvitelt tanul a Pennsylvania State University-n, de mindig is érdeklődött a lábbelik iránt. Ez vezetett az UnisBrands elindításához. Amely kezdetben a nagy lábbeli márkák viszonteladója volt, mostanra áttért a testre szabásba: „A megrendelő igényei alapján anyagok, színek és grafikák hozzáadása”. Úgy tűnt, hogy ez az új kezdeményezés gyorsan nagyra nőtt, és előrelépett vele.
„Ezután megcsináltam egy cipőt egy nagyobb rapperrel, Riff Raffal. Feltettük ezt az egyedi cipőt az eBay-re, ami több mint egymillió dollárt ért el” – folytatja: „A Nike ezután küldött nekünk egy levelet, amelyben azt követelték, hogy távolítsuk el a listát és mondjuk le az eladást. Megcsináltam egy Air-Jordan 5 egyedi felülnézetét.” Mivel a Nike azt állította, hogy megsértették a szerzői jogot ennek az egyedi cipőnek az eladása során, végül lemondták az eladást. De ez új irányba terelte a társaságot, és Nicholas döntött; „Személyre szabott saját lábbelimárkámat létrehozni. Erre a legjobb módszer a 3D nyomtatás volt.” Most az UnisBrands megalkotja saját lábbelijét, és néhány apró alkatrész mellett 3D-nyomtatja a teljes cipőt.
Úgy tűnik, hogy a 3D nyomtatás bizonyos mértékig megzavarja a globális lábbeliipart. Legalábbis ahogy Silvia Fado állítja: „mindenképpen befolyásolja az ipart”. Meghatározza: „Különösen a nagy sportruházati márkáknál, amelyek folyamatosan újítanak.” Nicholas Unis által támogatott nézőpont. Egyetért azzal, hogy ez nem most történik, hanem valószínűleg valamikor a jövőben. Így egyértelművé téve, hogy a technológia halad előre. A tervezők jelenleg főként prototípus-készítéshez és testreszabáshoz használják a 3D nyomtatást, de a divattól és a tornacipőktől a talpbetétekig és speciális felszerelésekig terjed. Nemcsak új gyártási módszerek bevezetése és hulladékvágás, hanem hosszú távon optimalizálhatja az egyes darabok gyártási idejét is. Minden értékes eszköz a cipőket tervező és a világpiacra gyártó cégek számára. A kérdés azonban továbbra is fennáll; megéri a fogyasztóknak?
Kisebb léptékben legalábbis ebben az időpontban van néhány megkerülhető nehézség. Az első kutatási és fejlesztési szakasz jelenleg még némileg megterhelő, különösen a kisebb cégek számára. Ezen a ponton vannak olyan problémák is, mint például a nyomtatási sebesség, és sok vállalat dolgozik a javításon. Egyelőre azonban ez időigényes lehet, és bizonyos esetekben bizonyos anyagok esetén a szállítmányok nem olyan tökéletesek, mint amilyennek remélhető lenne.
Ennek azonban több pozitív oldala is van. A cipőgyártás környezettudatosabb megközelítése mellett könnyebben elkészíthető méretre gyártott termékek. Olyan késztermékhez vezet, amely a másik végén megjelenik, a fogyasztó személyre szabottabb terméket kap. Pontosan az igényeiknek megfelelő cipő. Ez kiváló terméket biztosíthat illeszkedésben és stílusban. Mivel a 3D nyomtatás könnyen testre szabható sportfelszerelésekhez, például ahogy a TAILORED FITS használja a talpbetét elkészítéséhez, vagy a hagyományos mesterséghez hasonlóan Alex Reedhez hasonlóan élen jár. A technológia nagyobb szabadságot ad a tervezőnek, és lehetőséget adhat az egyedibb és divatosabb cipőt kereső fogyasztónak arra, hogy jobban kifejezze magát.