Előző blogbejegyzésben arról számoltunk be, hogy a 3D nyomtatás hogyan kezd életre kelni a kreatív iparban, legfőképpen a cipőkészítésben. Korábban amit még kézzel készítettek, azt kezdi átvenni a 3D nyomtatás technológiája.
Silvia Fado mellett van egy másik kulcsszereplő is, Iris van Herpen, aki már egy ideje feszegeti a divat határait. Kiváló kollekciókat hozott létre, a 3D nyomtatást és a hagyományos módszereket ötvözi. És már 2013-ban együttműködött Rem D. Koolhaas cipőtervezővel, a United Nude alapítójával, hogy olyan 3D-nyomtatott cipőket hozzon létre, amelyek úgy néznek ki, mint a fa gyökerei. Koolhaas elmagyarázza: „Iris nagyon drámai az elképzeléseivel, és az általa kívánt formák csak 3D nyomtatással voltak lehetségesek. Szinte olyanok, mint egy szobor a lábadon, utánozva a természetet.” A technológia nyújtotta lehetőségek az egyik oka annak, hogy sok tervező és márka elkezdett a 3D nyomtatás felé nézni.
A lábbeliszektor már most is hatalmas iparág, amely sokféle anyagból és termékből áll, a férfi és női lábbeliktől a speciális termékekig, például a snowboard csizmákig stb. 2018-ban az iparág több mint 106 milliárd dollárt termelt világszerte. Az iparágban dolgozó cégek többsége ma is a hagyományos módszereket alkalmazza. A 3D nyomtatás megvalósításának azonban egyre nagyobb piaca van, és különösen a sportruházati iparban, ahol olyan márkák jelentkeznek, mint a Nike, az Under Armour és a Reebok.
Egyes márkák, például az ECCO, azon dolgoznak, hogy kiterjesszék a 3D nyomtatás használatát a késztermékekben. Az Adidas azonban még mindig az iparág élvonalában van ezen a területen. Vezetőként úgy tűnik, hogy ők az egyetlen olyan márkák, amelyek valóban új tömegtermelési szintre emelik a technológiát. A lábbelik 3D-s nyomtatása már évek óta megjelent a piacon. De a sportruházati márka máig az egyetlen, amelynek sikerült így felpörgetnie a termelést. Nemrég adták ki tornacipőjüket: az Alphaedge 4D-t, amely a hagyományos gyártást ötvözi a 3D nyomtatással. Ezt a tornacipőt a Carbon 3D startup céggel való folyamatos együttműködésükben készítették 2018 végére az Adidas 100 000 pár új cipőjét mutatta be, és 2019-ben még tovább kívánják fejleszteni a technológiát, hogy a következő évben milliós nagyságrendű termelést érjenek el.
„Igazán agresszív tervünk van ennek a méretarányosítására” – nyilatkozta tavaly James Carnes, az Adidas stratégiaalkotási részlegének alelnöke. Folytatja; „A produkciót bővítjük. A terv szerint mi leszünk a (világ) legnagyobb 3D nyomtatott termékek gyártója.” Az Adidas jelenleg egyértelműen vezeti a piacot a 3D nyomtatás terén. Azonban amilyen nagy az Adidas, és milyen keményen fejlesztik a technológiát, amit még nem tudtak kiküldeni egy teljesen 3D-nyomtatott cipőt. És jelenleg nagyon kevesen csinálják.
Folytatjuk a következő bejegyzésünkben ezt az izgalmas témát: 3D nyomtatás a cipőiparban 3.